Wat komt er aan bod tijdens een beoordelingsgesprek?

Als je begint met werken bij een nieuwe plek, nieuwe collega’s en een nieuwe werkgever moet je natuurlijk aan allerlei dingen wennen. In het begin van de werkperiode is het vooral voor de werknemer belangrijk dat je goed overziet en uitzoekt of het werk en de werkplek goed bij jou past. Maar ook de werkgever moet kijken naar jou als werknemer of je geschikt bent voor deze baan. Na een tijdje komt het beoordelingsgesprek te pas, tijdens dit gesprek worden allerlei dingen besproken. De werkgever maar ook de werknemer vertelt dan hoe de afgelopen periode gegaan is en hoe de toekomst er uit gaat zien. 

Hoe verloopt zo’n gesprek?

Tijdens het beoordelingsgesprek gaan de werknemer en de leidinggevende een gesprek aan en worden er allerlei dingen besproken. Tijdens het gesprek wordt er vooral gekeken hoe de werknemer zich gedraagt en welke dingen er goed of minder goed gaan. De leidinggevende beoordeeld de werknemer en bespreekt hoe hij het vindt gaan. Tijdens het gesprek is er ook ruimte voor de werknemer om te vertellen hoe hij het vindt gaan, of welke dingen er minder goed gaan bijvoorbeeld. Het gesprek is daarom ook opgesteld in drie verschillende doelen.

  • Het verbeteren van het werkgedrag
  • De prestatie/motivatie van de werknemer
  • Optimaal benutten van bepaalde eigenschappen en capaciteiten

Door middel van deze drie doelen wordt het gesprek geleid, het gesprek is daarom ook vooral bedoeld om prestaties te verbeteren. 

Na het gesprek

Nadat het beoordelingsgesprek beëdigd is heb jij als werknemer waarschijnlijk een aantal dingen die je kan verbeteren. Verbeteringen op gebied van een betere prestatie waarschijnlijk. Na het gesprek kan je gaan werken aan deze bepaalde verbeterpunten, dit is ook waar het gesprek voor bedoeld is. Ga dus na het gesprek voor jezelf na hoe je deze verbeterpunten kan oplossen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *