K + O = PTW – Wat is jouw baanformule?

door: Maarten Freriks

In een eerdere bijdrage ging ik in op het begrip Persoonlijk Toegevoegde waarde (PTW). Een gemiddelde werkgever is namelijk niet op zoek naar een medewerker die flexibel, en breed inzetbaar en bereid is om alles aan te pakken. Een werkgever is geinteresseerd in mensen die kunnen bijdragen aan het organisatiedoel. Oftewel: wat is jouw toegevoegde waarde. Als je in staat bent een van je persoonlijke kwaliteiten (K) in te zetten in een omgeving (O) waar deze kan bijdragen aan de omzet of kostenreductie van een bedrijf, dan lever je persoonlijk toegevoegde waarde. Dat noemen we ook wel de baanformule. En het mooie is: iedereen die betaald werk heeft gehad, heeft er één, een baanformule.

Wat is jouw baanformule? Foto: Caroline van de Zande
Wat is jouw baanformule? Foto: Caroline van de Zande

Te veel sollicitatiegesprekken en – brieven hebben het karakter van het opsommen van de eisen die in de vacature gesteld zijn, waarop de sollicitant braaf bevestigt uiteraard over die eigenschappen te beschikken, en in het beste geval daar nog een voorbeeld bij paraat heeft. Als het matchen van werkzoekenden en werkgevers zo simpel was, dan hoeven we niet lang te wachten of computers doen dat voor ons. U vraagt, wij draaien. Bij het solliciteren naar een openstaande vacature, of als je je eigen baan wilt creëren, komt het er echter meer en meer op aan over te brengen waar jij het verschil maakt; Ten opzichte van andere kandidaten, maar meer nog voor het bedrijf. En je relevantie voor een bedrijf kan je aantonen: door het bedrijf te kennen, te weten welke kwesties in de branche spelen, en aan te geven hoe je daar met jouw kwaliteiten een oplossing voor kan bieden.

Bij InnovatieBanen werken we daartoe met het begrip: baanformule. Jouw persoonlijke baanformule is: hoe dragen jouw persoonlijke kwaliteiten bij aan de omzet of doelen van de organisatie. Elke werkzoekende is tegenwoordig creatief, flexibel, teamplayer, pro-actief. Je hoort de selectiecommissie bij wijze van spreken al gapen bij deze sociaal wenselijke opsomming. Een persoonlijke kwaliteit krijgt pas betekenis in een omgeving, in een specifieke setting. Mijn favoriete vraag aan werkzoekenden die claimen creatief te zijn, is, of ze hun creativiteit ook zouden willen aanwenden om een actueel technisch probleem in de vliegtuigindustrie op te lossen. De daaropvolgende stilte is het beste bewijs dat creativiteit als kwaliteit waardeloos is, tenzij deze is ingebed in een setting waar je kennis van zaken hebt. En zo geldt dat voor alle competenties waarmee werkzoekenden hun cv’s overlaten.

Weten hoe jij persoonlijk van toegevoegde waarde kan zijn voor bedrijf X biedt meer soelaas. Je hebt een netwerk in de retail, dat van toegevoegde waarde is voor een bedrijf dat HR-diensten levert, maar nog niet in de retail. Je bent een kei in (digitale) archieven organiseren en structureren. Zoek je heil niet alleen bij het Nationaal Archief, maar ga op zoek naar bedrijven waarvoor archivering op dit moment een bottleneck voor verdere groei vormt. De baanformule K + O = PTW is voor iedereen anders. Als je ooit een betaalde baan gehad hebt, dan weet je echter één ding zeker: ook jij had een baanformule. Want je werkgever heeft voor jou bedacht, hoe jij met jouw kwaliteiten binnen zijn/haar organisatie van toegevoegde waarde was. Wat let je om je volgende baanformule zelf te bedenken?

Maarten Freriks Voorzitter Maarten Freriks is mede-initiatiefnemer van Stichting InnovatieBanen en onderhoudt de contacten met intermediairs.
Neem contact op voor een kennismaking.
Mail mij