Communicatiemedewerker en andere verkoopboosters

door: Maarten Freriks

Bijna 100 werkzoekenden hebben zich tot nu gemeld met hun idee over hoe ze hun volgende baan zelf creëren. En het blijkt dat er heel wat kwaliteit en kennis thuis op de bank zit te verpieteren. Werkzoekenden die hun vakmanschap of specialistische ervaring aanbieden om bedrijven te helpen groeien. Tussen al die ambities, kunnen we inmiddels een aantal kansrijke typen onderscheiden. In dit blog aandacht voor de Verkoopbooster, functies die MKB-bedrijven kunnen helpen hun omzet versneld te doen groeien.

Wat is een verkoopbooster

Startende ondernemers worden vaak gedreven door de liefde voor het product of de dienst die ze leveren. En die liefde gaat nogal eens gepaard met de verwachting dat het product zichzelf wel zal verkopen, omdat iedereen toch ziet hoe waardevol het is? Het is echter niet voor niets dat grotere bedrijven allerlei functies gecreëerd hebben die de verkoop van hun product of dienst stimuleren: communicatiemedewerkers, verkoop binnen- en buitendienst, accountmanagers, marketeers. Deze medewerkers verrichten taken die een ondernemer-eigenaar er in beginsel vaak ene beetje bij doet. Er komt echter een moment in de groei van een bedrijf, dat dat niet meer haalbaar is, en het rendabel wordt er een specialist op in te zetten. Door dergelijke Verkoopboosters eerder in te schakelen, kan een bedrijf die omzetgroei versnellen. Middels een InnovatieBaan kan een ondernemer in de praktijk het effect en resultaat van een dergelijke functie meemaken, alvorens tot het aannemen van iemand over te gaan.

Dick biedt zich aan als communicatiemedewerker en -strateeg

Onlangs meldde Dick zich aan bij InnovatieBanen en hij werkt nu aan een businesscase voor een technisch bedrijf. Een bedrijf waarbij alle aandacht uitgaat naar de technische kwaliteit van het product, maar waarbij de (begrijpelijke) communicatie erover richting klanten aantoonbaar nog wel eens te kort schiet. Dick is ervan overtuigd dat het bedrijf meer kan omzetten bij haar huidige klanten, en meer klanten aan zich kan binden door een betere communicatie. En Dick is bereid dat in de praktijk aan te tonen. Hij is zich nu aan het verdiepen in deze businesscase. Lees hier de eerste ruwe versie.

Heb je ook een idee hoe je als Verkoopbooster je eigen baan kunt creëren? Meld je aan via onze website. We koppelen je aan een intermediair die je helpt je aanbod zo scherp mogelijk te formuleren. Deze begeleiding is gratis. Of wil je tips over hoe jouw Groeibaan er uit kan zien? Leg je profiel voor in onze Facebook groep en we denken graag met je mee.

Maarten Freriks Voorzitter Maarten Freriks is mede-initiatiefnemer van Stichting InnovatieBanen en onderhoudt de contacten met intermediairs.
Neem contact op voor een kennismaking.
Mail mij