Aaltje Vincent over InnovatieBanen

door: Mark Kivit

Niet wachten tot een vacature voorbij komt, maar zelf actief aan de slag gaan om je eigen baan te creëren. Dat is wat Aaltje Vincent aanspreekt in InnovatieBanen. ”Ik zie InnovatieBanen als een uitstekende manier om je vakmanschap aan te bieden binnen het MKB. Het vergt een portie ondernemersmentaliteit, maar daarover moet iedere werkzoekende tegenwoordig beschikken."

”Wie een baan wil veroveren moet in de eerste plaats weten waar zijn of haar capaciteiten liggen. Dat geldt net zo goed voor InnovatieBanen als de door mij ontwikkelende methode Jobmarketing 2.0. Welke oplossing ben jij voor een ondernemer? Hoe kan jij zorgen voor meer omzet of een besparing van de kosten? Je kan messcherp inkopen, je bent een ster in het leiden van projecten maar je kan ook de secretaresse zijn, die een ondernemer duidelijk maakt: ik regel hier de boel zodat jij je honderd procent kan richten op het zakendoen en meer omzet binnenhaalt. Maar toegevoegde waarde heb je niet automatisch. Als je nog geen enkele ervaring hebt in het werk dat je wilt vinden, is het moeilijk een baan te veroveren. Ik zeg expres moeilijk, het is niet onmogelijk. Mensen die iets compleet anders willen doen, hebben de markt tegen.”

Vaak werk zoeken
”Ga er maar vanuit dat je nog heel vaak nieuw werk moet zoeken”, benadrukt Aaltje Vincent. ”Of je nu ZZP-er bent, werkt op uitzendbasis, payrolling of een vast contract hebt, dat maakt helemaal niets uit. Uit mijn praktijk weet ik dat veel mensen het een moeilijk vooruitzicht vinden, maar feit is dat de banen voor het leven voorbij zijn.”

In een snel veranderende arbeidsmarkt, verandert ook het solliciteren. Aaltje Vincent: ”De sollicitatiebrief verdwijnt, al weet ik niet wanneer. Videopresentaties worden belangrijker en zullen steeds vaker onderdeel uitmaken van de procedure. Online hulpmiddelen zorgen ervoor dat bedrijven eerder een eerste selectie kunnen maken, maar de kern blijft het sollicitatiegesprek. Met andere woorden: Het is nu en in de toekomst belangrijk dat je jezelf goed kan presenteren.

Volop kansen
”Ik ben heel benieuwd hoe InnovatieBanen zich verder gaat ontwikkelen want ik vind het een krachtig concept. Binnen het MKB valt nog veel te innoveren en dat wordt door de werkgevers lang niet altijd gezien. Voor werkzoekenden die weten wat ze kunnen en het initiatief durven nemen, liggen hier volop kansen.”

Aaltje Vincent Aaltje Vincent is loopbaanprofessional, trainer en auteur en vooral bekend van de door haar ontwikkelde aanpak Jobmarketing 2.0. Een effectieve en creatieve wijze van arbeidsmarktbenadering anno nu, dat ervoor zorgt dat jij en je talenten zichtbaar worden bij de juiste doelgroep. In 7 jaar tijd heeft Aaltje Vincent 68.500 boeken verkocht en meer dan 24.000 werkzoekenden getraind.
Mail mij