Werkcafé Rotterdam: Via InnovatieBanen zelf je eigen baan creëren

door: Werkcafé Rotterdam

Op één van de heetste middagen van 2014 tot nu toe ga ik in gesprek met Maarten Freriks, een van de oprichters van Stichting InnovatieBanen. In het gebouw van id plein vertelt Maarten enthousiast over dit plan waarmee nieuwe banen kunnen ontstaan.

Op dit moment is de werkloosheid nog steeds hoog. De overheid bedenkt en subsidieert allerlei plannen om werkloos Nederland aan het werk te krijgen. Mirjam Sterk, ambassadeur jeugdwerkloosheid, is actief voor de jongeren, ouderen kunnen belastingvoordelen krijgen als ze aangenomen worden, werkgevers beloven dat ze meer mensen met een beperking aan gaan nemen. Mooie plannen, maar slechts voor een deel van de werkzoekenden en werk creëren doen ze ook niet.

Stichting InnovatieBanen bekijkt de werkloosheid van een andere kant. Iedereen heeft een talent, iedereen heeft iets te bieden. Een werkzoekende die al duidelijk voor ogen heeft wat hij of zij een werkgever te bieden heeft, kan met hulp van de Stichting, op een andere manier dan brieven schrijven en netwerken, zijn of haar droombaan binnen gaan halen. Met een goed onderbouwd plan ga je naar een potentiële werkgever toe om te laten zien wat jij kunt en vooral wat jij een organisatie op kunt leveren:

Maarten Freriks: “Een goede office manager kan laten zien dat zij een directeur geld kan besparen. Door werk uit handen te nemen, heeft hij meer tijd en zijn tijd is duurder dan de tijd van de secretaresse. En zijn agenda is beter georganiseerd, wat hem dus ook nog eens stress bespaart.”

Natuurlijk is het lastig om duidelijk te maken wat je kunt en juist daarbij kan de Stichting goed helpen. Een coach helpt jou om duidelijk in beeld te krijgen waar jouw krachten liggen en de stichting helpt je om belemmeringen weg te nemen. De werkgever geeft jou de kans om je plan uit te voeren en bij succes spreek je af dat je in dienst komt. Jij krijgt dus de perfecte kans om je te bewijzen bij een bedrijf waar je graag wilt werken en de werkgever krijgt een kostenbesparing of genereert nieuwe omzet.

Freriks: “Een ander voorbeeld: iemand heeft een training voor zijn vorige werkgever ontwikkeld. Die werkgever is failliet gegaan, maar de training is nog steeds up to date. De ontwikkelaar kan nu zijn training aan een ander bedrijf aanbieden, die zelf geven en ook anderen opleiden als trainer. Natuurlijk moet je dan wel duidelijk kunnen maken dat die training voordelen voor de werkgever oplevert.”

Het enthousiasme van Maarten werkt aanstekelijk. Ik merk dat ik meteen na zit te denken wat ik een werkgever zou kunnen bieden. Wat een mogelijkheden kun je op die manier voor jezelf creëren. En het mooie is, jou kost het niets, alleen de inzet van je eigen energie, ideeën en kwaliteiten.

Denk jij dat je je eigen werk kunt creëren, maar heb je hulp nodig om het te kunnen presenteren aan een werkgever? Neem dan nu contact op met de Stichting InnovatieBanen om jouw mogelijkheden te bespreken. Op de website vind je meer informatie en de contactmogelijkheden.

BRON: Werkcafé Rotterdam

Natascha Koelhof Medewerker Marketing InnovatieBanen Natascha Koelhof is marketing medewerker bij Stichting InnovatieBanen en onderhoudt de contacten met media.
Mail mij